Τοποθεσίες Οροφές στις Πόλεις Χωριά Παραλίες Αττικής Παραλίες εκτός Αττικής Παραλίες στις Κυκλάδες Παραλίες στην Εύβοια Παραλίες στη Φθιώτιδα Παραλίες στη Φωκίδα Παραλίες στην Αχαϊα Παραλίες στη Ρόδο Παραλίες στην Αργολίδα Παραλίες στη Πρέβεζα Παραλίες στη Μεσσηνία Νησίδες Πορθμεία Σιδηροδρομικοί Σταθμοί Γέφυρες Ανεμόμυλοι Μουσεία Πάρκα, Στάδια Ανοικτά Θέατρα / Χώροι Πολιτισμού Μνημεία
Ζώα Πουλιά Έντομα Ουρανός Θάλασσα Βουνά Δάση Υδροβιότοποι Ποτάμια Λίμνες Πηγές Σπήλαια Δέντρα Θάμνοι Λουλούδια Μόλυνση - Καταστροφές Φυσική Ιστορία
Αρχαιολογικοί Χώροι Αρχαίοι Ναοί Αρχαιολογικά Μουσεία Αρχαία Θέατρα Κάστρα, Φρούρια, Πύργοι
Εκθέματα Μουσείων Μινωική,Kυκλαδική,Mυκηναϊκή Τέχνη Αρχαίοι Αρχιτεκτονικοί Ρυθμοί Αγάλματα Κούροι και Κόρες Κεφαλές, Προτομές, Πορτραίτα Αγαλμάτων Επιτύμβιες στήλες και Αναθήματα Αρχαία Ανάγλυφα Αρχαία Ελληνικά Αγγεία Αρχαία Ελληνικά Όπλα Τοιχογραφίες, Ψηφιδωτά Θεατρικά Προσωπεία Βυζαντινή και Χριστιανική Τέχνη Φωτογραφικό υλικό μουσείων
Πέτρινοι Φάροι Φανάρια Λιμανιών
Εκκλησίες Αττικής Νότια Προάστια Εκκλησίες Αττικής Βόρεια Προάστια Εκκλησίες εκτός Αττικής Εκκλησίες στην Εύβοια Εκκλησίες στη Βοιωτία Εκκλησίες στη Φωκίδα Εκκλησίες στη Λακωνία Εκκλησίες στην Αργολίδα Εκκλησίες στις Κυκλάδες Εκκλησίες στη Φθιώτιδα Εκκλησίες στην Αχαϊα Εκκλησίες στη Μεσσηνία Εκκλησίες στην Κορινθία Εκκλησίες στην Αρκαδία Εκκλησίες Νησιών Αργοσαρωνικού, Αττική Μοναστήρια Βυζαντινοί Ναοί Αρχιτεκτονική Εκκλησιών
Φράγματα, Τεχνητές Λίμνες Τεχνολογία - Μηχανές Αυτοκίνητα, Μοτοσυκλέτες Βαριά Οχήματα Πλοία Βάρκες Collections
Ιδέες για Φωτογραφίες (How to) Φωτογραφικός Εξοπλισμός Φωτογράμματα Κυανοτυπίες Υπέρυθρες φωτογραφίες (Infrared) Φωτογραφίες Σέπια Φωτογραφίες Pinhole Camera Φωτογραφική μηχανή Holga Lomography , Λομογραφία Stop Motion Video Backgrounds Αρνητικές φωτογραφίες Εργαλειοθήκη του Φωτογράφου Ιδέες καταγραφής με το κινητό Posters Τα βιβλία μας για τη Φωτογραφία Photo Trip Extreme Close-Up
Κτήρια Φωτιστικά δρόμων Παγκάκια με θέα
Κινηματογράφος Πίνακες Ζωγραφικής Μοντέρνα Τέχνη: Γλυπτική Αγιογραφία Παιχνίδια Παιδική ζωγραφική / Κατασκευές Graffiti Παλέτες (συνδυασμοί Χρωμάτων) Ημερολόγια
Artworks: Άνθρωποι Artworks: Ζώα ArtWorks: Φυτά Artworks: Γενικά Θέματα Artworks: Κτήρια Artworks: Θάλασσα Artworks: Αυτοκίνητο Artwroks: Μέσα Μεταφοράς ArtWorks: Εργαλεία, Αντικείμενα Artworks: Cappuccino Γλυκά του Κουταλιού
Θεατρικές Παραστάσεις Εκθέσεις Δρώμενα Χώροι

Θολωτός μυκηναϊκός τάφος στον, Αβία, Μεσσηνία

Ο θολωτός μυκηναϊκός τάφος στον Κάμπο της Αβίας αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της ταφικής αρχιτεκτονικής των Μυκηναίων και χρονολογείται περίπου στον 13ο αιώνα π.Χ., κατά την ύστερη Ελλαδική περίοδο. Ο τάφος είναι ενδεικτικός της ισχύος και της οργάνωσης των μυκηναϊκών εγκαταστάσεων στη Μεσσηνία, αποδεικνύοντας την παρουσία ανώτερης κοινωνικής τάξης στην περιοχή.

Το μνημείο διαθέτει δόμο, στόμιο και διάδρομο (δρόμο) λαξευμένο σε βραχώδες έδαφος. Ο κυρίως θάλαμος είναι κατασκευασμένος με την τεχνική της ψευδοθόλου, με ομόκεντρους δακτυλίους λίθων που στενεύουν προς την κορυφή. Η θόλος φτάνει σε ύψος άνω των 5 μέτρων, ενώ η διάμετρος αγγίζει τα 6 μέτρα. Το στόμιο ενισχύεται με μεγάλες λιθοπλίνθους, και η κατασκευή γίνεται χωρίς τη χρήση συνδετικού κονιάματος.

Αποτελούσε βασιλική ή αριστοκρατική ταφική εγκατάσταση, όπως προκύπτει από την αρχιτεκτονική του μορφή και τις ταφικές πρακτικές της εποχής. Η θέση του τάφου, σε μικρή απόσταση από τη σημερινή Καρδαμύλη, υποδηλώνει την ύπαρξη ισχυρού μυκηναϊκού κέντρου στην περιοχή της δυτικής Μάνης.

Η ανακάλυψή του συνδέεται με τις συστηματικές έρευνες της Εφορείας Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας και εντάσσεται στον ευρύτερο χάρτη των μυκηναϊκών θολωτών τάφων της Πελοποννήσου. Το μνημείο προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για την κοινωνική ιεραρχία και τη νεκρική τοπογραφία του μυκηναϊκού κόσμου, διατηρώντας παράλληλα τον μνημειακό του χαρακτήρα.

Δεν υπάρχουν άμεσες επιγραφικές ή άλλες τεκμηριωμένες μαρτυρίες για το όνομα του νεκρού που ετάφη στον θολωτό μυκηναϊκό τάφο στον Κάμπο της Αβίας. Ωστόσο, μπορούν να διατυπωθούν τεκμηριωμένες εικασίες, βασισμένες σε αρχαιολογικά, ιστορικά και μυθολογικά δεδομένα.

Η θέση του τάφου ενδέχεται να συνδέεται με την Αρχαία Αβία, πόλη που, σύμφωνα με τον Παυσανία, ιδρύθηκε από την Υψιπύλη ή αποδόθηκε στη Ηλέκτρα, κόρη του Αγαμέμνονα. Παράλληλα, η περιοχή ανήκε στη μυκηναϊκή επικράτεια της Πύλου, υπό την κυριαρχία του Νέστορα.

Αν θεωρηθεί ότι ο τάφος ανήκε σε τοπάρχη ή σε μέλος αριστοκρατικής οικογένειας με εξάρτηση από το ανάκτορο της Πύλου, θα μπορούσε να σχετίζεται με ονόματα που διασώζονται στις Γραμμικής Β πινακίδες, όπως E-ke-ra₂-wo, Ka-ra-wi-po-ro ή Ra-wa-ke-ta, που απαντούν ως τίτλοι αξιωματούχων. Μια επιπλέον πιθανότητα είναι να πρόκειται για τοπικό ηγεμόνα, μέλος της δυναστείας των απογόνων του Ηρακλή, που φέρονται να είχαν παρουσία στη μεσσηνιακή ενδοχώρα.

Συνεπώς, χωρίς άμεση απόδειξη, κάθε απόπειρα ονοματοδοσίας παραμένει υποθετική, στηριζόμενη στη γεωγραφική, κοινωνική και μυθολογική πλαισίωση του τάφου. Μια ερμηνευτική υπόθεση που έχει διατυπωθεί στην τοπική έρευνα είναι η σύνδεση του θολωτού μυκηναϊκού τάφο με τη μορφή του Μάχωνα, γιου του Ασκληπιού και της Ηπιόνης. Ο Μάχων, μαζί με τον αδελφό του Ποδαλείριο, αναφέρεται στην Ιλιάδα ως γιατρός-πολεμιστής που συμμετείχε στον Τρωικό Πόλεμο ως ηγεμόνας των Τρικκαίων.

Κατά την επαναπλαισίωση των ηρώων στην αρχαϊκή και κλασική εποχή, ο Μάχων φέρεται να τιμάται ιδιαίτερα στη Μεσσηνία και συγκεκριμένα στην Αβία, όπου, σύμφωνα με τον Παυσανία, υπήρχε ἡρῷον τοῦ Μάχωνος. Η παράδοση αναφέρει ότι τραυματίστηκε θανάσιμα στην Τροία και μεταφέρθηκε ή κατέφυγε στην Αβία, όπου και τάφηκε.

Η εγγύτητα του τάφου προς την αρχαία Αβία, καθώς και η μνημειακότητα της θόλου, ενισχύουν την ερμηνεία ότι πρόκειται για ηρώο και όχι απλώς για ταφή ευγενούς. Παρότι η κατασκευή ανήκει στη μυκηναϊκή περίοδο, δηλαδή αιώνες πριν την καταγραφή των ηρωικών παραδόσεων, η λατρευτική συνέχεια και η μετέπειτα ταύτιση με τον Μάχωνα δεν μπορεί να αποκλειστεί. Παρόμοια ηρωικά προσωνύμια αποδόθηκαν και σε άλλα μυκηναϊκά μνημεία με ισχυρό τοπικό συμβολικό φορτίο.

Συνεπώς, η απόδοση του τάφου στον Μάχωνα δεν τεκμηριώνεται αρχαιολογικά, αλλά εντάσσεται σε ένα ευρύτερο φαινόμενο μυθολογικής ερμηνείας προϊστορικών κατασκευών μέσω της ελληνιστικής ή ρωμαϊκής ηρωολατρείας, ιδιαίτερα σε τόπους με επιφανή τάφους και τοπική ταυτότητα.


 

Θέματα κατηγορίας: Θέματα: Αρχαιολογικοί Χώροι

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 23/06/2025
Χάρτης στο σημείο φωτογράφισης
Καιρός στο σημείο φωτογράφισης

Μπορεί να ενδιαφέρει

Μεσσηνία

Εξοπλισμός Φωτογράφισης

Compact:Olympus Stylus Tough TG-4

www.2steps.gr