Η φωτογράφιση σε εξωτερικό χώρο απαιτεί πάντοτε έναν προσεκτικό σχεδιασμό που θα κάνει την εργασία πιο εύκολη, θα μειώσει τα περιττά έξοδα και το κυριότερο: θα εξασφαλίσει το τελικό αποτέλεσμα.
Ο καλός σχεδιασμός, προϋποθέτει μια ενδελεχή έρευνα του θέματος, της ευρύτερης περιοχής αλλά και των καιρικών συνθηκών που θα επικρατούν τη στιγμή της φωτογράφισης.
ΘΕΜΑ: Ποιο είναι το θέμα και ποιος ο σκοπός της φωτογράφισης του; Που θα παρουσιαστούν, δημοσιευτούν οι φωτογραφίες που θα παραχθούν; Οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις θα ορίσουν το σύνολο της εργασίας. Είναι πολύ σημαντικό να απαντηθούν με ακρίβεια και με τη μεγαλύτερη δυνατή λεπτομέρεια.
ΣΕΝΑΡΙΟ: Πως θα φωτογραφηθεί το θέμα; Πόσες φωτογραφίες μπορούν να το καλύψουν; Ποιες γωνίες δεν πρέπει να παραληφθούν , ποιες αποστάσεις; Πολλές από αυτές τις απαντήσεις βρίσκονται σε δουλειές άλλων φωτογράφων που έχουν ήδη φωτογραφίσει το θέμα. Πρέπει να εξεταστούν με μεγάλη προσοχή. Όχι για να Αντιγραφούν! Το ζητούμενο είναι η κατανόηση του θέματος και το στήσιμο ενός σεναρίου φωτογράφισης. Το σενάριο (θα ήταν καλύτερα να είναι εικονογραφημένο) είναι οδηγός του φωτογράφου, ακριβώς όπως είναι ο οδηγός του σκηνοθέτη.
ΤΟΠΟΣ: Που βρίσκεται το θέμα και πως θα φτάσει κάποιος σε αυτό; Η γνώση των δρομολογίων και των εναλλακτικών τρόπων προσέγγισης είναι σημαντικές πληροφορίες που πρέπει να ερευνηθούν. Αν το θέμα είναι το καλοκαιρινό θέρετρο, ένας χάρτης μπορεί να είναι αρκετός. Αν όμως το θέμα είναι το λουλούδι, χρειάζονται πολλές περισσότερες πληροφορίες για την προσέγγιση του.
ΕΠΟΧΗ: Είναι η κατάλληλη η εποχή για το συγκεκριμένο θέμα; Αν το θέμα είναι ένα καλοκαιρινό θέρετρο πρέπει να φωτογραφηθεί καλοκαίρι; Αν το θέμα είναι ένα συγκεκριμένο λουλούδι, θα έχει ανθοφορία τη συγκεκριμένη εποχή;
ΚΑΙΡΟΣ: Τι καιρό θα κάνει την συγκεκριμένη ημέρα (και ώρα πιθανόν) που θα γίνει η φωτογράφιση; Καλός καιρός για το καλοκαιρινό θέρετρο σημαίνει: ήλιος και γαλάζιο ουρανό. Για το λουλούδι όμως, μπορεί να σημαίνει μια μικρή βροχούλα που θα αναδείξει τα χρώματα του. Φωτογράφιση = Καιρικές συνθήκες.
ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ: Αν ο χρόνος της φωτογράφισης είναι περιορισμένος, πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ο προσανατολισμός του θέματος. Η φωτογραφία θέλει το κατάλληλο φως. Θα είναι πολύ δύσκολη η πρωινή φωτογράφιση ενός κτιρίου αν η πρόσοψη του βρίσκεται ανατολικά (ο ήλιος απέναντι).
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Ανάλογα με το θέμα, την εποχή, την τοποθεσία και τον καιρό πρέπει να επιλεγούν οι κατάλληλοι φακοί, τα φίλτρα, ο βοηθητικός φωτισμός (flash), το τρίποδο και όλα τα εφεδρικά εξαρτήματα που θα διασφαλίσουν τη δουλειά (μπαταρίες, κάρτες μνήμης, φορτιστές, cardreader, notebook, κλπ). Για παράδειγμα: η φωτογράφιση ενός κτιρίου απαιτεί έναν ευρυγώνιο φακό 18mm, ενώ η φωτογράφιση ενός λουλουδιού ένα Macro 80-100 mm. Τελευταία αλλά πολύ σημαντική είναι η τσάντα που περιέχει αυτόν το εξοπλισμό. Πρέπει να είναι βολική, ελαφριά και αρκετά ανθεκτική ώστε να προστατέψει τον εξοπλισμό σε όλες τις συνθήκες.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ: Τα ρούχα, τα παπούτσια αλλά και τα αξεσουάρ ένδυσης και υπόδησης είναι επίσης πολύ σημαντικό κομμάτι του εξοπλισμού. Πρέπει, ανάλογα με τον καιρό να διατηρούν το φωτογράφο ζεστό ή δροσερό, να τον προστατεύουν από αναπάντεχες συνθήκες και να εξασφαλίζουν ότι θα κάνει πάντοτε άνετες κινήσεις. Η επένδυση σε ρουχισμό είναι το ίδιο σημαντική με την επένδυση σε φωτογραφικό εξοπλισμό.