Το 1895 ο Ζωρζ Μελιές ήταν ανάμεσα στους θεατές που είδαν μια από τις πρώτες κινηματογραφικές ταινίες των αδελφών Λυμιέρ. Αυτή η πρώτη επαφή με την κινούμενη εικόνα ήταν πιθανώς η αιτία που ο ιδιοφυής αυτός άνθρωπος χάραξε τα πρώτα βήματα του κινηματογράφου όπως τον ξέρουμε σήμερα.
Ο μύθος λέει ότι ο Μελιές που εργάζονταν εκείνη την εποχή ως ταχυδακτυλουργός, ζήτησε από τους αδελφούς Λυμιέρ να του πουλήσουν μια κινηματογραφική μηχανή. Η άρνηση τους δεν το πτόησε και ένα χρόνο αργότερα σκηνοθετούσε τις δικές του δημιουργίες με μια κινηματογραφική μηχανή που έφτιαξε μόνος του, κατανοώντας τις αρχές και τις δυνατότητες της.
Η γνωστότερη ταινία του με τίτλο: “Ταξίδι στο φεγγάρι (ή Σελήνη)” το 1902 ήταν εμπλουτισμένη με πρωτοπόρα όσο και εντυπωσιακά για την εποχή κινηματογραφικά τρικ. Ήταν η ταινία που έφερε μια κινούμενη εικόνα σε απόσταση βολής από το φεγγάρι... και που έκανε τους θεατές να φύγουν εντυπωσιασμένοι και έκπληκτοι με τον κινηματογράφο.
Το σημαντικότερο όμως επίτευγμα ήταν ότι η κάθε ταινία του, δεν ήταν ένα περιγραφικό ντοκιμαντέρ με κινούμενη εικόνα αλλά περιείχε φαντασία με μυθοπλασία. ‘Έτσι, ήταν ο Μελιές που μας αποκάλυψε την αφηγηματική ικανότητα του κινηματογράφου μετατρέποντας τον από μια τεχνική απεικόνισης σε ένα ουσιαστικό θέαμα. Στην έβδομη τέχνη.
Ήταν αυτός που πρώτος χρησιμοποίησε τον κινηματογράφο σαν αφηγηματικό εργαλείο, ο πρώτος που έφτιαξε κινηματογραφικό πλατό, που χρησιμοποίησε τρικ, που έφτιαξε την πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας, τη πρώτη ταινία τρόμου, ο πρώτος, που πρόβαλε έγχρωμη ταινία βάφοντας το φιλμ με χρώματα καρέ - καρέ, στο χέρι. Οι ταινίες του ήταν τόσο μαγικές όσο η στιγμή της συνάντησης του με το σινεμά. Tο σύνολο του έργου του αριθμεί 500 περίπου ταινίες με διάφορα θέματα, κάποιες από αυτές έχουν σαν θέμα και την Ελλάδα.
Οι ταινίες του ενέπνευσαν ένα πλήθος από ανθρώπους να ασχοληθούν ενεργά με τον κινηματογράφο και πολλούς που ήταν ήδη στο χώρο να χρησιμοποιήσουν τη δουλειά του σαν σημείο αναφοράς της δικής τους. Η δουλεία του παρότρυνε επίσης, πολλούς επιχειρηματίες να δημιουργήσουν τις πρώτες αίθουσες κινηματογραφικής προβολής κάνοντας την έβδομη τέχνη δημοφιλή και προσοδοφόρα.
Η κινηματογραφική εταιρεία του χρεοκόπησε το 1913 κυρίως λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού και των κακών συμφωνιών που είχε συνάψει με ανθρώπους που μπορεί να μην τους ενδιέφερε η τέχνη του κινηματογράφου, ήταν όμως καλύτεροι έμποροι. Ένα μεγάλο μέρος επίσης της δημιουργίας του καταστράφηκε.
Αναγκάστηκε να αποσυρθεί από το χώρο του κινηματογράφου και να ζήσει μια μάλλον δύσκολη ζωή ακόμη και όταν το έργο αναγνωρίστηκε και έτυχε των τιμών που δικαιωματικά του αναλογούσαν.
Η εξέλιξη του κινηματογράφου που συνεχίζεται μέχρι σήμερα είναι αποτέλεσμα της εργασίας του τόσο σε τεχνικό όσο και σε θεωρητικό επίπεδο. Αυτή είναι η αφετηρία του τεράστιου και ατελές ακόμη λεξικού του κινηματογράφου.
Ο Μελιές πέθανε το 1938 από καρκίνο σ το Παρίσι σε ηλικία 76 χρονών.
Θέματα κατηγορίας: Θέματα: Κινηματογράφος |
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 03/02/2022 |
Χάρτης στο σημείο φωτογράφισης |
Καιρός στο σημείο φωτογράφισης |
Εξοπλισμός Φωτογράφισης | |
Γραφίδα: | Wacom intuos |