Όλα αρχίζουν όπως τελειώνει ένα παραμύθι. Με έναν ευτυχισμένο γάμο και μια ευχή ότι όλοι θα ζήσουν καλύτερα. Αυτό, προσπαθεί να αποτυπώσει η φωτογραφία γάμου. Την ελπίδα του ζευγαριού για μια καλύτερη ζωή όπου οι χαρές θα πολλαπλασιάζονται και οι λύπες θα διαιρούνται.
Η φωτογραφία γάμου ξεκίνησε σχεδόν ταυτόχρονα με την ανακάλυψη της φωτογραφίας το 1826. Η εξάπλωση της ήταν τόσο ραγδαία που έφτασε ακόμη και στη ρημαγμένη από την τουρκοκρατία Ελλάδα περί το 1890.
Στα πρώτα της βήματα, λόγω του βάρους του εξοπλισμού και τις ιδιαίτερες φωτιστικές απαιτήσεις, η φωτογράφιση δε γίνονταν κατά τη διάρκεια του μυστηρίου. Το ζευγάρι για τις γαμήλιες φωτογραφίες, πήγαινε στο studio του φωτογράφου όπου οι συνθήκες ήταν ελεγχόμενες - συνήθως την επόμενη ημέρα του γάμου. Οι φωτογραφίες εκείνης της εποχής ήταν ασπρόμαυρα πορτραίτα υψηλής αισθητικής.
Η φωτογράφιση κατά τη διάρκεια του μυστηρίου ξεκίνησε πολύ αργότερα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, όταν η φωτογραφική μηχανή έγινε μικρότερη και ελαφρύτερη και εμφανίστηκαν τα φορητά φλας που μπορούσαν να φωτίσουν επαρκώς το χώρο της τέλεσης του μυστηρίου. Αξίζει να τονίσουμε ότι την ίδια εποχή υπήρχε και η έγχρωμη φωτογραφία αλλά αποτελούσε ακριβή επιλογή.
Η φορητή φωτογραφική μηχανή δημιούργησε νέες φωτογραφικές απαιτήσεις όπως η φωτογράφιση με την προετοιμασία της νύφης πριν το μυστήριο και το γλέντι που συνήθως ακολουθούσε. Έτσι η φωτογράφιση έγινε πολύ πιο απαιτητική μιας και ξέφυγε από τον ελεγχόμενο χώρο του studio και του πορτραίτου και προσέγγισε την φωτογραφία του ντοκιμαντέρ όπου το ζητούμενο ήταν η καταγραφή σε πραγματικό χρόνο με διαφορετικές συνθήκες και πλήθος κόσμου. Τότε άρχισαν να εμφανίζονται και τα φωτογραφικά άλμπουμ των γάμων.
Στη δεκαετία του 80 όταν το video άρχισε να γίνεται προσιτό για όλους, στη φωτογράφιση του γάμου προστέθηκε και η κινηματογράφηση του. Η εικόνα του μυστηρίου έγινε ζωντανή και ικανή να μεταφέρει στο μέλλον το συμβάν με κίνηση, ομιλίες και ήχους. Οι φωτογράφοι του μυστηρίου έγιναν δύο ή και περισσότεροι. Τα video που παράχθηκαν εκείνη την πρώιμη εποχή ήταν ομολογουμένως βαρετά και η κινηματογράφηση τους έπρεπε επειγόντως να εξελιχθεί σε κάτι πιο ενδιαφέρον.
Μια πρώτη προσπάθεια ήταν η υιοθέτηση κινηματογραφικών πρακτικών της video-ταινίας που εκείνη την εποχή μεσουρανούσε. Οι φωτογράφοι ζήτησαν τη βοήθεια από τους κομπιουτεράδες που πρόσθεσαν τίτλους αρχής και τέλους και μουσική επένδυση από μονότονα riffs που έβρισκαν στα home computers. To αποτέλεσμα θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν κακό.
Τα χρόνια που ακολούθησαν με οδηγό τη μόδα και την συνεχώς βελτιούμενη τεχνολογία η κινηματογράφηση του γάμου, άλλαξε πίστα. Ο υπεύθυνος φωτογράφος παίζει το ρόλο του σκηνοθέτη ενώ οι βοηθοί είναι οργανωμένοι με πρότυπα παραγωγής ταινιών.
Η καταγραφή της τελετής είναι απλώς μια σεκάνς της ταινίας. Το γεγονός του γάμου είναι πια ένα κινηματογραφικό σενάριο με ντεκουπάζ, πλάνα και μοντάζ. Τα γυρίσματα ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα, μπορούν να γίνουν σε παραλίες ή και εξωτικά νησιά και υπάρχει τεχνική υποστήριξη από μακιγιέρ, ακόμη και κομπάρσων. Οι στατικές φωτογραφίες δεν έχουν καταργηθεί, αντιθέτως αποτελούν αναπόσπαστο και ανεξάρτητο κομμάτι της διαδικασίας.
Εσχάτως, την ταινία και τις φωτογραφίες κάθε γάμου μπορούν να την δουν οι συγγενείς και οι φίλοι μέσα από τον υπολογιστή ή το κινητό τους οποιαδήποτε στιγμή, εφόσον το ζευγάρι τους δώσει κωδικό πρόσβασης.
Δύο αιώνες μετά από την εφεύρεση της φωτογραφίας πολλά έχουν αλλάξει στη φωτογραφία του γάμου: Η τεχνολογία, η αισθητική, ο τρόπος παρουσίασης. Το κίνητρο όμως παραμένει το ίδιο για κάθε ζευγάρι. Η καταγραφή του δικού του, μοναδικού παραμυθιού.
Θέματα κατηγορίας: Θέματα: Εργαλειοθήκη του Φωτογράφου |
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 20/10/2020 |
Χάρτης στο σημείο φωτογράφισης |
Καιρός στο σημείο φωτογράφισης |