Τοποθεσίες Οροφές στις Πόλεις Χωριά Παραλίες Αττικής Παραλίες εκτός Αττικής Παραλίες στις Κυκλάδες Παραλίες στην Εύβοια Παραλίες στη Φθιώτιδα Παραλίες στη Φωκίδα Παραλίες στην Αχαϊα Παραλίες στη Ρόδο Παραλίες στη Πρέβεζα Νησίδες Πορθμεία Σιδηροδρομικοί Σταθμοί Γέφυρες Ανεμόμυλοι Μουσεία Πάρκα, Στάδια Ανοικτά Θέατρα / Χώροι Πολιτισμού Μνημεία
Ζώα Πουλιά Έντομα Ουρανός Θάλασσα Βουνά Δάση Υδροβιότοποι Ποτάμια Λίμνες Πηγές Σπήλαια Δέντρα Θάμνοι Λουλούδια Μόλυνση - Καταστροφές Φυσική Ιστορία
Αρχαιολογικοί Χώροι Αρχαίοι Ναοί Αρχαιολογικά Μουσεία Αρχαία Θέατρα Κάστρα, Φρούρια, Πύργοι
Εκθέματα Μουσείων Μινωική,Kυκλαδική,Mυκηναϊκή Τέχνη Αρχαίοι Αρχιτεκτονικοί Ρυθμοί Αγάλματα Κούροι και Κόρες Κεφαλές, Προτομές, Πορτραίτα Αγαλμάτων Επιτύμβιες στήλες και Αναθήματα Αρχαία Ανάγλυφα Αρχαία Ελληνικά Αγγεία Αρχαία Ελληνικά Όπλα Τοιχογραφίες, Ψηφιδωτά Θεατρικά Προσωπεία Βυζαντινή και Χριστιανική Τέχνη Φωτογραφικό υλικό μουσείων
Πέτρινοι Φάροι Φανάρια Λιμανιών
Εκκλησίες Αττικής Νότια Προάστια Εκκλησίες Αττικής Βόρεια Προάστια Εκκλησίες εκτός Αττικής Εκκλησίες στην Εύβοια Εκκλησίες στη Βοιωτία Εκκλησίες στη Φωκίδα Εκκλησίες στη Λακωνία Εκκλησίες στην Αργολίδα Εκκλησίες στις Κυκλάδες Εκκλησίες στη Φθιώτιδα Εκκλησίες στην Αχαϊα Εκκλησίες στην Μεσσηνία Εκκλησίες στην Κορινθία Εκκλησίες στην Αρκαδία Εκκλησίες Νησιών Αργοσαρωνικού, Αττική Μοναστήρια Βυζαντινοί Ναοί Αρχιτεκτονική Εκκλησιών
Φράγματα, Τεχνητές Λίμνες Τεχνολογία - Μηχανές Αυτοκίνητα, Μοτοσυκλέτες Βαριά Οχήματα Πλοία Βάρκες Collections
Ιδέες για Φωτογραφίες (How to) Φωτογραφικός Εξοπλισμός Φωτογράμματα Κυανοτυπίες Υπέρυθρες φωτογραφίες (Infrared) Φωτογραφίες Σέπια Φωτογραφίες Pinhole Camera Φωτογραφική μηχανή Holga Lomography , Λομογραφία Stop Motion Video Backgrounds Αρνητικές φωτογραφίες Εργαλειοθήκη του Φωτογράφου Ιδέες καταγραφής με το κινητό Posters Τα βιβλία μας για τη Φωτογραφία Photo Trip Extreme Close-Up
Κτήρια Φωτιστικά δρόμων Παγκάκια με θέα
Κινηματογράφος Πίνακες Ζωγραφικής Μοντέρνα Τέχνη: Γλυπτική Αγιογραφία Παιχνίδια Παιδική ζωγραφική / Κατασκευές Graffiti Παλέτες (συνδυασμοί Χρωμάτων) Ημερολόγια
Artworks: Άνθρωποι Artworks: Ζώα ArtWorks: Φυτά Artworks: Γενικά Θέματα Artworks: Κτήρια Artworks: Θάλασσα Artworks: Αυτοκίνητο Artwroks: Μέσα Μεταφοράς ArtWorks: Εργαλεία, Αντικείμενα Artworks: Cappuccino Γλυκά του Κουταλιού
Θεατρικές Παραστάσεις Εκθέσεις Δρώμενα Χώροι

Δημοτική πινακοθήκη «Σπύρος Παπαλουκάς», Άμφισσα, Φωκίδα

Η Συλλογή των Ανθιβολών της Μητρόπολης της Άμφισσας

Ο μητροπολιτικός Ναός της Άμφισσας, νεοβυζαντινός σταυροειδούς τύπου με τρούλο, κτίστηκε το 1868. Η αγιογράφηση του ανατέθηκε πολύ αργότερα κατόπιν πανελληνίου καλλιτεχνικού διαγωνισμού. Η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού αυτού αποτελούμενη από τον Α. Ορλάνδο. Δ. Πικιώνη, Αρ. Ζάχο και Κ.Παρθένη ανάθεσε ομόφωνα το έργο της αγιογράφησης, στο νεαρό τότε και ανήσυχο ζωγράφο Σπύρο Παπαλουκά (1892-1957). Ο Παπαλουκάς άρχισε την αγιογράφηση του Ναού το 1927 και την ολοκλήρωσε το 1932.

Ο Σπύρος Παπαλουκάς αγιογράφησε τη Μητρόπολη Άμφισσας με τη μέθοδο των ανθιβόλων. Σχεδίασε δηλαδή με κάρβουνο και την παραμικρή παράσταση σε χαρτί σε κλίμακα 1:1, τρυπούσε το περίγραμμα του σχεδίου, τοποθετούσε το τρυπημένο χαρτί, «ανθίβολο», στον τοίχο της Εκκλησίας και με τη χρήση καρβουνόσκονης αποτύπωνε μέσα από τις τρύπες, την παράσταση που είχε ζωγραφίσει στο χαρτί, στον τοίχο του Ναού.

Τα ανθίβολα της Μητρόπολης της Άμφισσας ο Παπαλουκάς δεν τα κατέστρεψε. Τα φύλαξε στο υπόγειο του σπιτιού του. Η αείμνηστος κόρη του Ζωγράφου Μίνα Παπαλουκά, δώρισε επίσημα τη συλλογή των ανθιβόλων της Μητρόπολης στο Δήμο Άμφισσας, το Δεκέμβριο του 2001.

Ο Δήμος την κατέγραψε και την αρχειοθέτησε. Πρόκειται για ένα εικαστικό θησαυρό ανυπολόγιστης αξίας μοναδικό στο είδους του, αποτελούμενο από 349 ανθίβολα.

Το Αγιογραφικό έργο του Σπύρου Παπαλουκά στη Μητρόπολη Άμφισσας.

Η ιδιαιτερότητα και η σημασία του έργου της αγιογράφησης του Μητροπολιτικού Ναού της Άμφισσας από το Σπύρο Παπαλουκά, έγκειται στην πρωτότυπη και τολμηρή γραφή του και στην ελεύθερη πλαστική του ανεξαρτησία. Αφομοιώνοντας όλες τις καταστάσεις των σύγχρονων καλλιτεχνικών τάσεων των αρχών του 20ου αιώνα (Fauves, Nabis, Cubists, και post-Impressionist (φωβισμός, ομάδα Ναμπί, Κυβισμός, μετά ιμπρεσιονισμός)) ο Παπαλουκάς κατορθώνει στην αγιογράφηση της Μητρόπολης της Άμφισσας, τη διατύπωση μια ελεύθερης ανάγνωσης της Βυζαντινής Αγιογραφίας, διατηρώντας στο ακέραιο τη βαθιά πνευματικότητα του Ιερού Στοιχείου. Η γόνιμη αφομοίωση  των παραδοσιακών αξιών και των σύγχρονων καλλιτεχνικών ανησυχιών των αρχών του 20ου αιώνα, από τον Σπύρο Παπαλουκά που οδήγησαν στην ανανέωση της Βυζαντινής Τέχνης, δυστυχώς δεν βρήκαν αντάξιους συνεχιστές, μέχρι σήμερα.

(τα κείμενα είναι αντιγραφή από τα ενημερωτικά φυλλάδια του μουσείου (εκτός από κάποιες διορθώσεις)

Το μουσείο βρίσκεται στη παραδοσιακή συνοικία «Χάρμαινα» που ήταν συγκεντρωμένα όλα τα εργαστήρια κατεργασίας και βαφής δέρματος (Ταμπάκικα). 

Θέματα κατηγορίας: Θέματα: Μουσεία

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 05/12/2017
Χάρτης στο σημείο φωτογράφισης
Καιρός στο σημείο φωτογράφισης

Μπορεί να ενδιαφέρει

Φωκίδα: Άμφισσα

Φωκίδα: Αξιοθέατα

Εξοπλισμός Φωτογράφισης

Σώμα dSLR:NIKON d90
Φακός:Nikkor AF-S DX 18-55 mm F3.5-5.6G ED II lens

www.2steps.gr