Δημοτική πινακοθήκη «Σπύρος Παπαλουκάς», Άμφισσα, Φωκίδα
Πως θα πάω: Δημοτική πινακοθήκη «Σπύρος Παπαλουκάς», Άμφισσα, Φωκίδα (Χάρτης) O Καιρός: ΑΜΦΙΣΣΑ τώρα από το meteo.gr

Η Συλλογή των Ανθιβολών της Μητρόπολης της Άμφισσας

Ο μητροπολιτικός Ναός της Άμφισσας, νεοβυζαντινός σταυροειδούς τύπου με τρούλο, κτίστηκε το 1868. Η αγιογράφηση του ανατέθηκε πολύ αργότερα κατόπιν πανελληνίου καλλιτεχνικού διαγωνισμού. Η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού αυτού αποτελούμενη από τον Α. Ορλάνδο. Δ. Πικιώνη, Αρ. Ζάχο και Κ.Παρθένη ανάθεσε ομόφωνα το έργο της αγιογράφησης, στο νεαρό τότε και ανήσυχο ζωγράφο Σπύρο Παπαλουκά (1892-1957). Ο Παπαλουκάς άρχισε την αγιογράφηση του Ναού το 1927 και την ολοκλήρωσε το 1932.

Ο Σπύρος Παπαλουκάς αγιογράφησε τη Μητρόπολη Άμφισσας με τη μέθοδο των ανθιβόλων. Σχεδίασε δηλαδή με κάρβουνο και την παραμικρή παράσταση σε χαρτί σε κλίμακα 1:1, τρυπούσε το περίγραμμα του σχεδίου, τοποθετούσε το τρυπημένο χαρτί, «ανθίβολο», στον τοίχο της Εκκλησίας και με τη χρήση καρβουνόσκονης αποτύπωνε μέσα από τις τρύπες, την παράσταση που είχε ζωγραφίσει στο χαρτί, στον τοίχο του Ναού.

Τα ανθίβολα της Μητρόπολης της Άμφισσας ο Παπαλουκάς δεν τα κατέστρεψε. Τα φύλαξε στο υπόγειο του σπιτιού του. Η αείμνηστος κόρη του Ζωγράφου Μίνα Παπαλουκά, δώρισε επίσημα τη συλλογή των ανθιβόλων της Μητρόπολης στο Δήμο Άμφισσας, το Δεκέμβριο του 2001.

Ο Δήμος την κατέγραψε και την αρχειοθέτησε. Πρόκειται για ένα εικαστικό θησαυρό ανυπολόγιστης αξίας μοναδικό στο είδους του, αποτελούμενο από 349 ανθίβολα.

Το Αγιογραφικό έργο του Σπύρου Παπαλουκά στη Μητρόπολη Άμφισσας.

Η ιδιαιτερότητα και η σημασία του έργου της αγιογράφησης του Μητροπολιτικού Ναού της Άμφισσας από το Σπύρο Παπαλουκά, έγκειται στην πρωτότυπη και τολμηρή γραφή του και στην ελεύθερη πλαστική του ανεξαρτησία. Αφομοιώνοντας όλες τις καταστάσεις των σύγχρονων καλλιτεχνικών τάσεων των αρχών του 20ου αιώνα (Fauves, Nabis, Cubists, και post-Impressionist (φωβισμός, ομάδα Ναμπί, Κυβισμός, μετά ιμπρεσιονισμός)) ο Παπαλουκάς κατορθώνει στην αγιογράφηση της Μητρόπολης της Άμφισσας, τη διατύπωση μια ελεύθερης ανάγνωσης της Βυζαντινής Αγιογραφίας, διατηρώντας στο ακέραιο τη βαθιά πνευματικότητα του Ιερού Στοιχείου. Η γόνιμη αφομοίωση  των παραδοσιακών αξιών και των σύγχρονων καλλιτεχνικών ανησυχιών των αρχών του 20ου αιώνα, από τον Σπύρο Παπαλουκά που οδήγησαν στην ανανέωση της Βυζαντινής Τέχνης, δυστυχώς δεν βρήκαν αντάξιους συνεχιστές, μέχρι σήμερα.

(τα κείμενα είναι αντιγραφή από τα ενημερωτικά φυλλάδια του μουσείου (εκτός από κάποιες διορθώσεις)

Το μουσείο βρίσκεται στη παραδοσιακή συνοικία «Χάρμαινα» που ήταν συγκεντρωμένα όλα τα εργαστήρια κατεργασίας και βαφής δέρματος (Ταμπάκικα). 


Εξοπλισμός Φωτογράφισης
Σώμα dSLR:NIKON d90
Φακός:Nikkor AF-S DX 18-55 mm F3.5-5.6G ED II lens


Μουσεία

Μουσεία και Θεματικά Πάρκα

Αρχαιολογικά ΜουσείαΠάρκα, Στάδια

Φωκίδα: Αξιοθέατα

Άγαλμα Αντίνοου, Αρχαιολογικό μο...Άγαλμα Ηνίοχου, Αρχαιολογικό μου...Αγία Παρασκευή, Λιλαία, ΦωκίδαΆγιος Αθανάσιος, Καστέλια, ΦωκίδαΆγιος Γεώργιος, Θέση: Χάνι Ζαγκα...Άγιος Γεώργιος, Καλοσκοπή, ΦωκίδαΆγιος Γεώργιος, Καστέλλια, ΦωκίδαΆγιος Ιωάννης, Καστέλλια, ΦωκίδαΆγιος Ιωάννης, Μαριολάτα, ΦωκίδαΆγιος Νικόλαος, Καστέλλια, ΦωκίδαΑθανάσιος Διάκος, Άνω Μουσουνίτσ...Ανεμόμυλος, Γαλαξιδι, ΦωκίδαΆποψη της Άμφισσας από το Κάστρο...Αρχαία Πόλη Δρυμαίας, ΦωκίδαΑρχαίο Θέατρο Δελφών, ΦωκίδαΒαγονέτο, μεταλλευτικό πάρκο, Φ...Βάριανη, ΦωκίδαΒίτων (πρόσωπο) ένας από τους Κο...Γαλαξίδι ΦωκίδαΓραβιά, ΦωκίδαΔρόμος στα Καστέλλια, ΦωκίδαΘόλος, Αρχαιολογικός χώρος Δελφώ...Κάστρο Άμφισσας, ΦωκίδαΚίτρινος Κάμπος, Γραβιά, ΦωκίδαΚλέοβις (πρόσωπο) ένας από τους ...Λιλαία από τις κορυφές του Παρνα...Μνημείο Αθανάσιου Διάκου, Αθανάσ...Μνημείο Άρη Βελουχιώτη, Καλοσκοπ...Μουσείο Άρτου, Αμφίκλεια, ΦθιώτιδαΝαός Απόλλωνα, Αρχαιολογικός χώρ...Ναός Θεοτόκου Ελεούσας, Λιλαία, ...Οι Δελφοί από το Αρχαίο Μονοπάτι...Οικισμός Μακριά Μαλλιά, Δεσφίνα,...Οροφές στο Γαλαξίδι, ΦωκίδαΌσιος Λουκάς, Πολύδροσο, ΦωκίδαΟχύρωση αρχαίας Λιλαίας, Παρνασσ...Παραλία στο Γαλαξίδι (Βυθός), Φω...Πέτρες σε κυματοθραύστες, ΦωκίδαΠηγές Βοιωτικού Κηφισού, Λιλαία,...Σιδηροδρομικός Σταθμός Λιλαίας, ...Φάρος Ψαρομύτα, Ερατεινή, ΦωκίδαΦράγμα λίμνης Μόρνου, ΦωκίδαΦωτιά σε κούτσουρο, ΦωκίδαΧάνι Γραβιάς, ΦωκίδαΦαιδριάδες, Παρνασσός, Δελφοί, Φ...

Δημοτική πινακοθήκη «Σπύρος Παπαλουκάς», Άμφισσα, Φωκίδα

Η Συλλογή των Ανθιβολών της Μητρόπολης της Άμφισσας

Ο μητροπολιτικός Ναός της Άμφισσας, νεοβυζαντινός σταυροειδούς τύπου με τρούλο, κτίστηκε το 1868. Η αγιογράφηση του ανατέθηκε πολύ αργότερα κατόπιν πανελληνίου καλλιτεχνικού διαγωνισμού. Η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού αυτού αποτελούμενη από τον Α. Ορλάνδο. Δ. Πικιώνη, Αρ. Ζάχο και Κ.Παρθένη ανάθεσε ομόφωνα το έργο της αγιογράφησης, στο νεαρό τότε και ανήσυχο ζωγράφο Σπύρο Παπαλουκά (1892-1957). Ο Παπαλουκάς άρχισε την αγιογράφηση του Ναού το 1927 και την ολοκλήρωσε το 1932.

Ο Σπύρος Παπαλουκάς αγιογράφησε τη Μητρόπολη Άμφισσας με τη μέθοδο των ανθιβόλων. Σχεδίασε δηλαδή με κάρβουνο και την παραμικρή παράσταση σε χαρτί σε κλίμακα 1:1, τρυπούσε το περίγραμμα του σχεδίου, τοποθετούσε το τρυπημένο χαρτί, «ανθίβολο», στον τοίχο της Εκκλησίας και με τη χρήση καρβουνόσκονης αποτύπωνε μέσα από τις τρύπες, την παράσταση που είχε ζωγραφίσει στο χαρτί, στον τοίχο του Ναού.

Τα ανθίβολα της Μητρόπολης της Άμφισσας ο Παπαλουκάς δεν τα κατέστρεψε. Τα φύλαξε στο υπόγειο του σπιτιού του. Η αείμνηστος κόρη του Ζωγράφου Μίνα Παπαλουκά, δώρισε επίσημα τη συλλογή των ανθιβόλων της Μητρόπολης στο Δήμο Άμφισσας, το Δεκέμβριο του 2001.

Ο Δήμος την κατέγραψε και την αρχειοθέτησε. Πρόκειται για ένα εικαστικό θησαυρό ανυπολόγιστης αξίας μοναδικό στο είδους του, αποτελούμενο από 349 ανθίβολα.

Το Αγιογραφικό έργο του Σπύρου Παπαλουκά στη Μητρόπολη Άμφισσας.

Η ιδιαιτερότητα και η σημασία του έργου της αγιογράφησης του Μητροπολιτικού Ναού της Άμφισσας από το Σπύρο Παπαλουκά, έγκειται στην πρωτότυπη και τολμηρή γραφή του και στην ελεύθερη πλαστική του ανεξαρτησία. Αφομοιώνοντας όλες τις καταστάσεις των σύγχρονων καλλιτεχνικών τάσεων των αρχών του 20ου αιώνα (Fauves, Nabis, Cubists, και post-Impressionist (φωβισμός, ομάδα Ναμπί, Κυβισμός, μετά ιμπρεσιονισμός)) ο Παπαλουκάς κατορθώνει στην αγιογράφηση της Μητρόπολης της Άμφισσας, τη διατύπωση μια ελεύθερης ανάγνωσης της Βυζαντινής Αγιογραφίας, διατηρώντας στο ακέραιο τη βαθιά πνευματικότητα του Ιερού Στοιχείου. Η γόνιμη αφομοίωση  των παραδοσιακών αξιών και των σύγχρονων καλλιτεχνικών ανησυχιών των αρχών του 20ου αιώνα, από τον Σπύρο Παπαλουκά που οδήγησαν στην ανανέωση της Βυζαντινής Τέχνης, δυστυχώς δεν βρήκαν αντάξιους συνεχιστές, μέχρι σήμερα.

(τα κείμενα είναι αντιγραφή από τα ενημερωτικά φυλλάδια του μουσείου (εκτός από κάποιες διορθώσεις)

Το μουσείο βρίσκεται στη παραδοσιακή συνοικία «Χάρμαινα» που ήταν συγκεντρωμένα όλα τα εργαστήρια κατεργασίας και βαφής δέρματος (Ταμπάκικα).